Friday, November 19, 2010

ROBESPIERRE Vs DANTON

Menarik sekali ungkapan Gracenus Babeuf di tahun 1795 mengenai Robespierre Maximilien yang menjadi mangsa serangan tak bermoral. Musuhnya Danton adalah seorang pemimpin Revolusi Perancis yang mempamerkan nafsu dan kegilaannya pada duit, kekuasaan dan sikap merendahkan nilai-nilai sivik. Danton kononnya cinta kepada Republik Perancis tetapi pandangannya tentang Republik itu adalah tempat ahli Revolusi menggantikan golongan bangsawan yang digulingkan itu. Sebagaimana mereka, ahli-ahli Revolusi ini akan mengumpulkan emas, harta, istana, gundik-gundik serta segalanya yang memberikan nikmat.¹

Apakah ini yang dikehendaki oleh Robespierre? Tidak! Yang mengerakkan jiwa Robespierre adalah keadilan social(social justice) dan kemajuan manusia. Rakan revolusi lainnya seperti Danton hanya ingin menggantikan mereka yang digulingkan. Ini satu masalah besar. Adakah yang menggantikan pimpinan itu hanya mengganti tempat atau mengganti sifat? Setiap perjuangan yang sejati akan mengganti sifat keadaan yang perlu diubah, bukan sekadar mengganti tempat duduk dari bawah naik ke atas atau dari samping geser ke tengah, akhirnya jatuh kerana lengah, setelah hidup terlalu mewah, derita rakyat tidak diendah.²

Bercakap soal serangan tak bermoral dulu tokoh agung reformasi Dato’ Seri Anwar Ibrahim sudah terkena. Kita lekas bangkit mempertahankan kerana kita muak dengan permainan begitu. Harapan kita biarlah ianya yang terakhir. Mohon tidak mahu lagi kelaku jelek UMNO-BN membudaya . Kita impikan persaingan politik atas keupayaan dan idea yang ditawarkan, politik baru. Namun usaha selama lebih 10 tahun masih belum cukup tercerna. Masih kedapatan ahli yang terliur cara lama. Nah kini Zaid terkena! Soal Zaid salah atau tidak itu perkara kedua tetapi yang utama adalah kaedah dan cara kita berurusan menangani situasi tersebut. Kalau Zaid mahu sesat biarkan tetapi kita jangan turut sesat!

Ada berkata itu perkara biasa, masa suka segalanya indah dan harum tetapi bila tidak suka mulalah timbul perkara-perkara yang kita sendiri pun tidak terfikir! Ini budaya politik UMNO-BN! Ada juga berpandangan tidak perlu kita menjadikan UMNO-BN sebagai benchmark, tetapi kita juga harus faham setakat hari ini realitinya rakyat gemar melihat dari contoh yang dekat .

Bagi kita pendokong reformasi tiada istilah “perkara biasa” untuk kes-kes seperti itu. Ianya adalah perkara “luar biasa” dan aib bagi kita. Melainkanlah masih ada “hantu” Danton di dalam diri. Justeru antara Robespierre dan Danton, manakah matlamat kita? Fikir-fikirkanlah.

Nota: 1. & 2. KEADILAN SOSIAL TUNTUTAN MUTLAK- Dr. Syed Hussein Alatas

No comments:

Post a Comment