Thursday, October 7, 2010

Kenyataan Si Zaid dan Olahan Si Pemutar


Isu Rahimi Osman, seorang lagi budak "jambu batu" mengemparkan arus politik negara. Tak semena-mena budak ini buat kenyataan yang pada fikiran ramai "mengejutkan". Tapi tiada apa yang best, rakan-rakan sudah menjangka sejak beliau menyepikan diri dari PKR lama yang lalu. 2 benda yang dapat disimpulkan nawaitu dari tindakan beliau tersebut iaitu pertama, masa terbaik untuk membantai PKR berikutan pemilihan 2010; serang institusi telah dan sedang dilakukan, kedua serang ikon kepada institusi tersebut. Hasil yang cuba dilihat; pertama nak longgarkan ikatan ahli serta rakyat kepada keupayaan Parti dan kedua untuk menjarakkan PR khususnya PAS dari pengundi di PRK DUN Galas yang bakal berlangsung.

Tiba-tiba di dalam keriuhan si Jambu Batu ini, terpalit sangkut pula si zaid bila dikatakan beliau turut di belakang tindakan si jambu batu ini. Apa punya nonsense dan bodohnya si pemutar cerita tersebut ibarat cuba menjalinkan cerita si cinderella dengan hikayat Hang Tuah. Skrip, pelakon dan jalan cerita berbeza namun bersungguh-sungguh pula cuba jalinkan. Namun si pemutar cerita nampak terlalu desperate dan beria-ia untuk menyakinkan ramai akan kesahihan cerita..diputarnya kenyataan Zaid namun tidak pula untuk kenyataan si peguam anwar ini .

Budaya baru politik baru memperjuangkan nilai, aspirasinya, yang benar tetap benar, yang salah tetap salah hatta walaupun ianya melibatkan keluarga sendiri. Bukannya sokong babi membuta. Pelajarilah sirah. Kenyataan, "Ia mungkin benar, mungkin tak," mencerminkan kenyataan seseorang individu yang berjiwa besar dan tidak mendahului hukum. Negara hukum adalah negara yang berlandaskan hukum(undang-undang), tidak berdasarkan kekuasaan. Namun sehingga verdict tidak apa perlu dirisaukan. Ibarat minyak dan air, yang hak tetap hak yang bathil akan terserlah jua akhirnya. Dalam soal undang-undang tidak perlu double standard. Double standard amalan regim lama yang kita sendiri benci dan menolaknya. Namun jika kita masih, bermakna tiada apa yang bezanya kita.

No comments:

Post a Comment