Thursday, October 14, 2010

Pemilihan 2010 : Kita Minum Dulu!


Ok jugak dengan pandangan luar "daerah" bakal calon ketua AMK Pusat ini. Kereta kalu dah rasa macam nak terjun gaung baik singgah puspakom buat pemeriksaan. Tapi dengan syarat bila masuk puspakom tu..pegawai-pegawai bertanggungjawab kena ler periksa betul-betul..bukan main silap mata, cat cilut.. rasuah! Kalau pemeriksaan tu ikut spec. dan telus, bila jalan balik confirmed lancarr..Amacam? kita minum dulu..!!


Mungkin perlu pertimbang tangguh untuk dengar suara akar umbi

Pemilihan KEADILAN 2010 telah benar menarik perhatian dalam dan luar negara. Sepanjang pengalaman termasuk pembacaan belum lagi rasanya mendengar ada parti politik yang berani sejauh ini melebarkan sayap demokrasi dengan memperturunkan kuasa mengundi seperti KEADILAN. Semua ahli boleh memilih dari serendah jawatan sehingga Presiden parti.

Semua ahli boleh bertanding hanya dengan dua pencalonan dari individu di peringkat cabang dan dari dua cabang untuk peringkat pusat termasuk presiden. Dari maklumat pejabat setiausaha agung organisasi besar pemantau dan pelaksana pilihanraya di luar negara juga menunjukan minat untuk hadir meelihat sendiri penciptaan sejarah besar ini.

Dalam negara media regim bersungguh - sungguh mencari jalan bagaimana untuk menggagalkan penciptaan sejarah besar ini dengan perbagai laporan untuk membentuk persepsi negatif.

Sebagai sebuah parti yang 'sumbernya' agak terhad sudah tentu untuk menguruskan 222 kawasan parlimen yang hampir semua KEADILAN punya cabang yang perlu dirus pemilihanya maka terdapat sedikit sebanyak kekurangan. Kekurangan ini akan menjadi lebih parah apabila muncul beberapa elemen sabotaj dari luar. Namun kejayaan menguruskan dengan hanya kurang 10 cabang digantung dan dibuat pemilihan semula satu kejayaan baik. Umno yang telah juga 'terpaksa' meminda perlembagaan ekoran tekanan pindaan perlembagaan KEADILAN sehungguhnya walaupun sumber melimpah tetapi pasti tidak berani melakukan pembukaan demokrasi sedemikian rupa.

Proses ini telah sampai ke peringkat kedua iaitu selesai peringkat cabang dan memasuki pemilihan peringkat pusat. Namun setelah cheGuBard turun ke beberapa tempat menemui ramai pemimpin - pemimpin parti peringkat cabang dan ranting perbagai rungutan didengari. Maka apa salahnya kita selaku pemimpin tinggi parti yang diberi amanah oleh akar umbi berhenti sejenak dan berfikir dengan waras sambil mendengar suara - suara dari peringkat cabang dan ranting.

Apa kata kita beri sedikit masa untuk kita sama berusaha membantu JPP bagi menangani beberapa kelemahan 'kecil' bagi mengelakan gangguan 'kecil' yang boleh mengganggu penciptaan sejarah yang besar. Rumah besar dan indah siap tidak akan dilihat positif jika pahat masih berbunyi.

Pilihanraya Kecil Galas dan Batu Sapi juga harus diteliti. Rasanya hampir sahih Batu Sapi akan ditandingi oleh KEADILAN. Sabah dan Sarawak ini merupakan elemen penting dalam mencapai impian ke Putrajaya. PRU yang lalu membuktikan bahawa sejauh mana kita 'tapau' Semenanjung tanpa Sabah dan Sarawak pasti Bn akan terus mencengkam kuasa.

Di Sarawak kita telah membuktikan dengan DAP yang mewakili Pakatan Rakyat cemerlang di Sibu. Maka Batu Sapi ialah ujian bagi KEADILAN dalam membangkitkan rakyat Sabah. Kejayaan di Batu Sapi akan beri impak besar dalam lanskap politik Malaysia.

cheGuBard juga telah menemui ramai pimpinan parti termasuk terakhir semalam menemui Mustafa Kamil Ayub. Hampir semua menyatakan idea yang sama, maka dengan mengangkat suara anggota parti yang kebanyakan maka rasanya kita perlu berani menangguhkan sebentar pemilihan fasa kedua ini untuk menyelesaikan beberapa perkara berbangkit tertangguh.

KEADILAN parti hebat dan berani kerana membuka ruang demokrasi selebar ini namun kita akan lebih dihormati dan penciptaan sejarah akan lebih diraikan apabila kalau kita sedar ada sedikit kelemahan kita berhenti refleksi dan sama usaha perbetul keadaan sebelum kita teruskan dengan lebih bersedia dan lengkap.

Rasanya semua pemimpin pasti bersetuju lainlah kalau ada yang begitu tidak sabar hendak menjadi pimpinan kanan parti.

sumber chegubard

No comments:

Post a Comment