Sunday, September 19, 2010

Transkrip Ucapan Perasmian YB Yunus Ketua AMK Perak : Perasmian DEBAT AMK


TEKS UCAPAN YB YUNUS
DEBAT CALON KETUA AMK SESI 2010-2013
18 September 2010
Dewan Teratai, Taiping Golf Resort.

Saudara-saudari sekelian,

Sejarah dunia membuktikan setiap perubahan besar sesebuah masyarakat atau tamdun itu adalah berpunca dari asasnya revolusi minda sekelompok kecil manusia. Isi revolusi minda sekelompok kecil manusia tersebut ialah sikap dan nilai-nilai tertentu yang terjalin erat dalam satu falsafah sosial yang mengantikan falsafah sosial yang lama. Falsafah sosial ini terdiri daripada idea-idea tentang tanggungjawab manusia, ekonomi, pendidikan, moral, politik dan lain-lain lagi khususnya berkait langsung dengan rukun hidup bermasyarakat. Ertinya disamping menolak yang lama/buruk, seharusnya wujud pula pengantinya yang baru yang lebih baik.

Mengambil contoh Revolusi Perancis 1789, tokoh-tokoh seperti Voltaire, Rosseau, Mirabeau adalah sekelompok kecil manusia , bermula dari mereka akhirnya merubah minda seluruh khalayak , negara Perancis dan sekitarnya Eropah ketika itu. Dalam sejarah perkembangan tamadun Islam itu sendiri 1400 tahun lalu, itu pun bermula dari revolusi minda sahabat-sahabat Rasulullah SAW bila mana nilai yang diterapkan baginda Rasulullah yang berteraskan tauhid, tanggungjawab manusia terhadap Tuhan, moral dalam pergaulan dan keadilan yang akhirnya membentuk satu sikap yang mampu mengangkat martabat dan upaya ummah ketika itu.

Saudara-saudari sekelian,

Apakah relevannya saya mengambil contoh besar tersebut? Sesungguhnya ianya ada persamaan dengan kewujudan organisasi politik yang kita dokongi ini. Kalau kita mengimbas kembali sejarah penubuhan Parti, ianya adalah atas kesedaran ataupun revolusi minda sekelompok masyarakat ketika itu yang cukup tersinggung akan nilai dan budaya politik semasa. Iltizam mereka WAJIBBBB untuk menolak falsafah dan budaya politik nista dan perlukan satu pembaharuan, satu falsafah politik yang terkandung di dalamnya sikap dan nilai-nilai luhur. Maka akhirnya laungan reformasi/perubahan berkumandang di segenap pelusuk tanah air.

Saudara-saudari sekelian,

Justeru atas semangat dan roh tersebut, kita dari dulu hingga kini tidak jelak untuk terus menyuntik idea-idea segar ke arah memperkasakan agenda perubahan tersebut. Kita patut berbangga menjadi satu parti yang terkedepan dan berani mengambil risiko untuk mempromosikan dan membina budaya politik baru.

Politik baru yang kita tawarkan melalui Parti Keadilan Rakyat ialah politik yang berteraskan nilai(value-based politic). Sebab itu, adalah satu kesilapan sekiranya kita menggunakan UMNO-BN sebagai kayu ukur/benchmark. Justeru itu, proses Pemilihan 2010 ini ialah satu peluang “experiental learning” untuk kita bersama membina budaya politik baru di Negara ini.

Demokrasi memberi ruang untuk semua menyatakan pendapat dan pendirian. Demokrasi juga perlu dilihat dari perspektif kita bermesyuarah untuk membuat keputusan. Demokrasi membawa maksud keterbukaan untuk memberi dan mendengar pandangan dari semua. Demokrasi bukan sekadar memerlukan kita bertoleransi sesama kita tetapi kesediaan untuk meraikan kepelbagaian yang ada, kerana akhirnya kita memerlukan semua.

Justeru saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak penganjur atas usaha murni ini di mana medan DEBAT seperti ini insyaallah akan kekal menjadi salah satu unsur ataupun mekanisme untuk kita meraikan demokrasi ke arah memartabatkan budaya poltik baru khususnya dalam Parti dan Negara amnya.

Dengan lafaz bismillahirrahmanirrahhim…saya merasmikan siri pertama DEBAT CALON KETUA ANGKATAN MUDA MALAYSIA(AMK) bagi sesi 2010-2013 ini.

Sekian.



No comments:

Post a Comment